
gud igår tog jag sprutan för svininfluensan, det gjortde lite ont, fast det gör mest ont idag. men men det är lixom lika bra o ta den tycker jag. Igår va jag på gymmet sen solade jag lite. gick hem till jennifer och vi drack te och hade lite myspys. Sen skulle jag ta bussen hem vid 21.00
stog och vänta och vänta fast den kom aldriså jag tog en titt på tabellen igen för att kolla att den verkligen gick lixom, men då stog det ti-fr och det va måndag så sen gick inte SUUURRRRTTT!!
så jag fick ringa min lilla vackra mamma och be henne hämta mig..... så klart hon gjorde (älskar dej mammseeen ).
just nu sitter jag i skolan och tråkar, vi har fysik lektion fast jag är klar med allt så det är chill.
vi skulle göra ett arbete om nnågot som man kan ta sig fram med tillexempel bil, flygplan jaa allt jag byggde en helikopter haha den blev rätt ful fast ändån rätt nice. Sen skulle vi göra ett skriftligt arbete om det med. Efter skolan idag så skall jag in till gymmet och träna med alex min lilla kompis och kanske sola en stund ¤.
arbetet jag skrev blev så här .....
Helikoptern har ett styrsystem , det fungerar som så att man har tre kontroller. Dom tre heter……..
stigspaken
pedalerna
styrspaken
och deras funktioner är ……….
Stigspaken
Stigspaken används för att kontrollera höjden på helikoptern. Är placerad till vänster om pilotens säte. Spaken är lagrad i ena änden och går att röra upp och ned. När stigspaken förs uppåt kommer pitchvinkeln på alla huvudrotorblad att öka samtidigt vilket medför att en högre lyftkraft skapas och helikoptern stiger uppåt. När piloten för ned stigspaken minskar pitchvinkeln på huvudrotorns rotorblad och helikoptern kommer att sjunka.
När pitchvinkeln ökas för att få högre lyftkraft måste även motoreffekten som tas ut ökas för att behålla ett konstant rotorvarvtal. Därför har helikoptrar vanligtvis extra kopplingar till stigspaken för att automatiskt öka gasreglaget då spaken förs uppåt. En sådan typ av koppling på kolvmotordrivna helikoptrar kallas correlation linkage eller correlation box. Namnet har den fått från engelskans correlate , som betyder växelförhållande och dess funktion är att ha rätt förhållande mellan motoreffekt och pitchvinkel på huvudrotorn.
På turbindrivna helikoptrar behövs inte en sådan koppling mellan stigspaken och motorn. Istället använder man två andra system. Med motorer med en friturbin används en kam, benämns compensating cam, denna ger en signal till bränslereglaget om att öka motoreffekten då stigspaken förs uppåt.
Pedalerna
Styrs av pilotens fötter och används för att ändra pitchvinkeln på stjärtrotorbladen. Stjärtrotorns funktion är att kunna kontrollera vridmomentet som skapas av huvudrotorn samt att kunna manövrera helikoptern i gir-led. till exempel under en start så kommer motoreffekten vara hög och vridmomentet kommer att vara hög. För att motverka vridmomentet som skapas trycker piloten ned vänster pedal som skapar en positiv pitchvinkel på stjärtrotorn. Detta gäller på amerikanska helikoptrar som har huvudrotorer som roterar motsols. På helikoptrar som har huvudrotorer som roterar medsols kommer vridmomentet att verka åt andra hållet och piloten måste trycka ned vänster höger pedal.
Under planflykt hålls pedalerna i en neutral position, i det läget har stjärtrotorbladen liten positiv pitchvinkel för att motverka det vridmoment som skapas. Under hovring använder piloten pedalerna för att styra helikopterns nos till höger eller till vänster. När piloten trycker ned höger pedal skapas en negativ pitchvinkel på stjärtrotorn och helikoptern vrider sig åt höger. På samma sätt fungerar det då piloten trycker ned vänster pedal, fast istället skapas en positiv pitchvinkel och helikoptern vrider sig åt vänster.
Stjärtrotorn drivs av samma motor som huvudrotorn och det är därför fördelaktigt att avlasta stjärtrotorn så mycket som det går under planflykt. På så sätt kan man ta tillvara på motoreffekten och kan använda den till att skapa lyftkraft/dragkraft istället. För att avlasta stjärtrotorn är helikoptern konstruerad med en vertikalt placerad fena på stjärtbommen.
Styrspaken
Styrspaken används för att manövrera helikoptern i den riktning piloten vill flyga åt. Detta sker genom att huvudrotorn lutas i den riktningen. När huvudrotorn är lutad åt något håll kommer dragkraften och lyftkraften från huvudrotorn att dra helikoptern åt det hållet. Till exempel om piloten för styrspaken framåt kommer huvudrotorn att tiltas framåt och helikoptern kommer att flyga framåt. Samma effekt uppnås åt alla håll, 360° runt. Lutningen av rotorn sker med hjälp av cyklisk pitchförändring på huvudrotorbladen. Varje individuellt rotorblad får en förändrad pitchvinkel beroende på var bladet befinner sig i rotationen. Förändringen är förskjuten till 90° innan den position styrspaken har på grund av den gyroskopiska precessionen.
Helikoptern är ett väldigt bra hjälpmedel för oss i världen den räddar många människor som är skadade och behöver akut hjälp. Det är väldigt lång utbildning om man skall plugga till yrkespilot för helikopter, det krävs mycket tid och uthållighet.
//// idaaa
stigspaken
pedalerna
styrspaken
och deras funktioner är ……….
Stigspaken
Stigspaken används för att kontrollera höjden på helikoptern. Är placerad till vänster om pilotens säte. Spaken är lagrad i ena änden och går att röra upp och ned. När stigspaken förs uppåt kommer pitchvinkeln på alla huvudrotorblad att öka samtidigt vilket medför att en högre lyftkraft skapas och helikoptern stiger uppåt. När piloten för ned stigspaken minskar pitchvinkeln på huvudrotorns rotorblad och helikoptern kommer att sjunka.
När pitchvinkeln ökas för att få högre lyftkraft måste även motoreffekten som tas ut ökas för att behålla ett konstant rotorvarvtal. Därför har helikoptrar vanligtvis extra kopplingar till stigspaken för att automatiskt öka gasreglaget då spaken förs uppåt. En sådan typ av koppling på kolvmotordrivna helikoptrar kallas correlation linkage eller correlation box. Namnet har den fått från engelskans correlate , som betyder växelförhållande och dess funktion är att ha rätt förhållande mellan motoreffekt och pitchvinkel på huvudrotorn.
På turbindrivna helikoptrar behövs inte en sådan koppling mellan stigspaken och motorn. Istället använder man två andra system. Med motorer med en friturbin används en kam, benämns compensating cam, denna ger en signal till bränslereglaget om att öka motoreffekten då stigspaken förs uppåt.
Pedalerna
Styrs av pilotens fötter och används för att ändra pitchvinkeln på stjärtrotorbladen. Stjärtrotorns funktion är att kunna kontrollera vridmomentet som skapas av huvudrotorn samt att kunna manövrera helikoptern i gir-led. till exempel under en start så kommer motoreffekten vara hög och vridmomentet kommer att vara hög. För att motverka vridmomentet som skapas trycker piloten ned vänster pedal som skapar en positiv pitchvinkel på stjärtrotorn. Detta gäller på amerikanska helikoptrar som har huvudrotorer som roterar motsols. På helikoptrar som har huvudrotorer som roterar medsols kommer vridmomentet att verka åt andra hållet och piloten måste trycka ned vänster höger pedal.
Under planflykt hålls pedalerna i en neutral position, i det läget har stjärtrotorbladen liten positiv pitchvinkel för att motverka det vridmoment som skapas. Under hovring använder piloten pedalerna för att styra helikopterns nos till höger eller till vänster. När piloten trycker ned höger pedal skapas en negativ pitchvinkel på stjärtrotorn och helikoptern vrider sig åt höger. På samma sätt fungerar det då piloten trycker ned vänster pedal, fast istället skapas en positiv pitchvinkel och helikoptern vrider sig åt vänster.
Stjärtrotorn drivs av samma motor som huvudrotorn och det är därför fördelaktigt att avlasta stjärtrotorn så mycket som det går under planflykt. På så sätt kan man ta tillvara på motoreffekten och kan använda den till att skapa lyftkraft/dragkraft istället. För att avlasta stjärtrotorn är helikoptern konstruerad med en vertikalt placerad fena på stjärtbommen.
Styrspaken
Styrspaken används för att manövrera helikoptern i den riktning piloten vill flyga åt. Detta sker genom att huvudrotorn lutas i den riktningen. När huvudrotorn är lutad åt något håll kommer dragkraften och lyftkraften från huvudrotorn att dra helikoptern åt det hållet. Till exempel om piloten för styrspaken framåt kommer huvudrotorn att tiltas framåt och helikoptern kommer att flyga framåt. Samma effekt uppnås åt alla håll, 360° runt. Lutningen av rotorn sker med hjälp av cyklisk pitchförändring på huvudrotorbladen. Varje individuellt rotorblad får en förändrad pitchvinkel beroende på var bladet befinner sig i rotationen. Förändringen är förskjuten till 90° innan den position styrspaken har på grund av den gyroskopiska precessionen.
Helikoptern är ett väldigt bra hjälpmedel för oss i världen den räddar många människor som är skadade och behöver akut hjälp. Det är väldigt lång utbildning om man skall plugga till yrkespilot för helikopter, det krävs mycket tid och uthållighet.
//// idaaa